Välkommen till cirkusen...

... var kanske repliken som allra bäst beskriver min julhelg hemma i Hällsjö. Min familj är en sällan skådad citatmaskin, och jag tror att vi en gång för alla konstaterat att hela familjen har ganska många skruvar lösa tillsammans. Men hur skulle vi annars kunna umgås? Det här blir ett långt inlägg. Man behöver inte läsa hela.


Mamma: Jag for och stoppa fingrarna i en massa hål?!
Ja det är jobbigt med tekniska finesser. Som on/off-knappen på tjock-tv:n.


Emma: Vem var det som skrek?
Min tvååriga systerdotter har ett alldeles för väl utvecklat språk för sin ålder. För övrigt var det jag och T som sjöng.

Pappa: Vem har tagit min skinkplats!?


Mamma: Jag vill ha en klunk! Jag är kladdig i munnen. Ta inte bort den!
Mamma vill verkligen ha julmust.


Jag: Therese, vilket stort PAKET du har! Haha, det är för att jag ska kunna...
Nä. Jag hann sluta i tid. Jag tänkte faktiskt inte så, jag menade verkligen paket som i julklapp med snören. Ja Jörgen, jag lovar.


T: The force is with me.
Cilla och jag: Haha, jättekul.
T: Vad?
C & jag: Ja? "Fours is with me", för att du fick fyror?
T: Men jag fick ju tvåor?
Jag vet faktiskt inte vem som var dummast. Jag misstänker dock att det var jag och Cilla.


Jenny (till Therese): Vad har du på armen? Jaha. Det ska vara så.
I min familj är det en komplimang att nån ens märker att man har kläder på sig.


Emma: SKALA MIG!
Vi tror att hon menade mandarinen.


I min familj är det helt normalt att då och då brista ut i sång. Därför reagerar ingen nämnvärt då jag och T plötsligt ylar USA:s nationalsång medan vi spelar Yatzy. Utom Jenny.
Jenny: Åh, ska ni sjunga den? Neeeej, det är ju nationalsången!
Smart där syster. Det skulle ju vara hemskt tråkigt om vi lärde oss att tänka efter INNAN vi öppnar munnen.


Jag:
Vad var det för julafton?
Jag menade efterrätt. Same shit, different name? Eller Freudian slip? Eller?


I bilen på väg till mellandagsrean i Sollefteå. Där vi tappade bort varandra ungefär hundra gånger men jag ändå lyckades köpa nåt i varenda jävla affär jag var in i. Talang kallas det.
Pappa: Jag har en pundsedel du kan få.
T: Åh, en sedel, då är det minst fem pund! Kan va tio? Kan va tjugo?
Pappa: Kan va fem.


Hos Viklunds på juldagen. Melanders beundrar våra fina Nilssons-t-shirts (min julklapp till familjen. Självdistans är inte nödvändig i Hällsjö) och Micke kommer fram till att de behöver nåt i samma stil.
Micke: Melanders - Just Do It!
Vi fortsätter spåna på reklamslogans som passar.
Jag: Melanders- The best a man can get!
Therese: Jag tänker bara på Ahlgrens bilars slogan.
Jag dog nästan. Fy fan Therese.


Emma har lärt sig en ny sång. Den går så här:
Emma: Goddag goddag, här kommer jag, SNOJIGA THEJES!
Hehehe.


Jenny: Men att du vet att jag sitter och väntar och att det är kris kanske gör att du skyndar dig lite mer? Kanske? Förmodligen?
Fåfängt hopp storasyster. Det är trots Alien och badrummet vi pratar om.


Stina står och tittar på Tor och Sassas bröllopsfoto.
Stina: Vilka är det?
Mamma: Dom heter Tor och Sassa.
Stina: Jag tror dom heter mormor och morfar!


Mamma (till Therese): Jävla idiot!
Vadå tävlingsinstinkt hos familjen Nilsson? Vi spelade spel. Vi brukar inte kalla varandra sånt.


Inför nästa citat måste jag set the scene lite. Min svåger Stefan är vanligtvis inte särskilt talför. Och han brukar inte spela spel. Men efter ett par öl och lite whisky förstod jag plötsligt varför han faktiskt är en del av familjen.

Stefan: Nu ska vi rocka röven av er!
Kollektivt gapskratt.
Stefan (som skrattar värst själv): Nämen ska vi skärpa oss nu då?

Mamma: Alltså, jag har ätit så djävulskt med ost. Och så rapar jag ansjovis. Brrrr...

Mamma: Men inte slicka på den där!

Pappa: Då tittar vi på tjejen som... brände upp.. huset...
Eller Flickan som lekte med elden som vi andra kallar den.


I Härnösand.
Jag: Åh, har du sparat kokoschokladen!
Anna: Jag har inte sparat nån, jag har ätit systematiskt?
En så underbar kvinna.


Det var den julhelgen. Pryo hos min favoritlastbilschaffis, power walk med storasyster i snöstorm, mysfika med min babe i snöigt Härnta, julshow på Går'n, himmelskt god paj, nystämt piano, mina gamla julgardiner i vårat gamla rum, Singstar hos Viklunds, sjukt mycket julgodis och hemkomst med privatchaufför till ett vitt och tyst Gävle. Jag är lyckligt lottad.

Kommentarer
Postat av: Pia

Jag skrattar så jag får (mer) magknip! Vilken familj du har! =D

2009-12-29 @ 18:32:16
Postat av: Fraj

Nästa år firar jag minsann jul med the Nilssons! Nog för att min egen är rätt vrickad, men er verkar skojigare!

2009-12-29 @ 21:00:01
Postat av: Therese

Ögonblick av ro iblaand? Njet.

2009-12-29 @ 22:42:06
URL: http://twohundredmiles.blogg.se/
Postat av: Jenny

ASG Skönt (?!) att någon skrivit ner alla galenskaper så vi kan fnissa oss igenom det långa året till nästa jul! (Iofs räknar jag med en hel del galenskaper innan dess också...)

2010-01-13 @ 13:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0